Annons:
Etikettproblematik-vid-sorg
Läst 1183 ggr
[Skörbjugg]
2014-01-28 19:10

Jobbig tid

Vill bara skriva av mig lite. Min morfar gick bort mycket oväntat för ca 5 veckor sedan. Efter det har jag varit mycket nedstämd och orolig för min mormor.

Vi har lite svårt att prata om känsliga ämnen i vår familj, och det känns som att mormor inte vill prata så mycket om hur hon har det, hon pratar mestadels om praktiska saker. Försöker vara där för henne, men det är svårt.

Jag mår inte heller så bra och har svårt att prata om det med andra i familjen. Vet inte vad jag ska göra…

Annons:
[Mia-Li]
2014-01-28 19:14
#1

Åh jag beklagar sorgen.🌺

Det är alltid svårt när någon inte kan eller inte vill prata.
De vågar kanske inte släppa fram alla känslor för att de är rädda för att bryta ihop inför sin familj.
Då tar de till att prata om praktiska saker.
Känner igen det där då min mamma är likadan.

Ge det lite tid, prata med din mormor om gamla minnen med din morfar.
Just nu kanske det räcker med att du bara finns där i hennes närhet. Det blir en slags tröst för henne.

Har du själv någon att prata med? Ta kontakt med en kurator eller har du någon nära vän du kan anförtro dej åt?

Kram

[Skörbjugg]
2014-01-28 19:18
#2

Jag försöker att bara vara där och prata. Samtidigt märker jag hur jag försöker prata om annat än morfar hela tiden, för att det är lättare. När mormor själv säger något om morfar är det inte svårt, men jag antar att jag är rädd för att göra mormor ledsnare genom att tänka på honom hela tiden… Vilket hon såklart gör. Blir så less på mig själv.

Nej, jag har ingen att prata med, jag vet inte om jag vill det heller. Vet liksom inte vad som ska sägas…

Tack för dina snälla ord.

[Mia-Li]
2014-01-28 19:22
#3

Låt din mormor själv börja prata om din morfar. Hon kanske känner att det bli påtvingat annars när hon inte orkar prata om honom än.
Att du pratar om annat är nog ett sätt att skydda din egna sorg. Du är inte heller beredd att släppa fram det.

Låt allt ta sin tid. Finns där för henne och hon kommer finnas där för dej. Jag lovar.

Gråt ut när du kan och sörj.
Ingen mer än du själv kan säga hur du ska vara och hur du ska reagera.

Kram

Upp till toppen
Annons: