Annons:
Etikettsorg
Läst 2897 ggr
KarinBe
3/19/17, 8:49 AM

Känns som jag dödade min Mamma

Min älskade Mamma gick bort för ett par år sedan.Hon bodde på ett hem efter att blivit förlamad i en stroke 1998. Hon dog i lunginflammation. Antibiotikan bet inte och personalen sa till oss att detta var slutet men att det skulle ta tid. En natt när jag vakade hade hon mycket snabb andning fast helt vaken och klar. Hon började andas så på kvällen och fem tim senare var det värre. Jag ringde på bsk och bad hon skulle få nåt. Hon gav min Mamma en injektion med morfin o stesolid. Kanske blev det en aning bättre, men andningen var fortfarande intensiv och bröstkorgen åkte in o ut mkt snabbt. I panik ringde jag efter bsk igen efter ca 30 min o frågade om hon kunde få lite till och hon fick en injektion till. HUR JAG HATAR MIG SJÄLV FÖR DETTA! Jag trodde att jag hjälpte min Mamma att andas lugnare när det i själva verket blev svårare för henne. Hon dog två tim senare..då hade jag gått och lagt mig och lämnat över till en i personalen.Jag var helt säker på att hon skulle leva genom natten. Vi hade dagen innan pratat med läkare o sjuksyster om att ändå försöka rädda henne och dumt nog sa dom ja till detta, vilket gjorde att min bror och jag fick upp hoppet. Så min intention den natten var att rädda min Mamma, men det jag i själva verket gjorde var att ta död på henne:( Jag vet inte hur jag ska leva med det här. Varje dag är tortyr. Hon var helt klar o vaken o hade säkert levt 2 dygn till om inte jag gått in o försökt styra. Hon försökte säga farväl med blicken när jag gick, men jag förstod inte. Är så förtvivlad. Hon var inte vid slutet än och min bror var inte där, så känns som att jag förstörde deras farväl också. Om någon har en liknande erfarenhet eller kan säga något så är jag glad för varje kommentar. KarinBe

Annons:
KarinBe
3/19/17, 8:51 AM
#1

Jag glömde skriva att jag såg att hon inte ville ha den andra injektionen( hon kunde inte prata), men jag tog det inte på allvar, utan tänkte att det blir nig bra:(

Åsa S
3/19/17, 9:34 AM
#2

Du gjorde det som du trodde var bäst för din mamma just då så nej du har inte dödat din mamma för du visste inte att andningen kunde bli sämre. Det var isåfall den medicinskt utbildade personalen som skulle informerat dig om vad som kunde hända innan de gav mera medicin så du kunde ha gjort ett beslut med alla fakta nu visste du ju ingenting vad som kunde ske. Det finns många saker man önskar man kunde gjort annorlunda efter att en anhörig gått bort själv önskade jag att jag varit mer snäll mot min bror när han dog i en olycka men vi var båda tonåringar då och bråkade som syskon gör i den åldern och man sa inte alltid så snälla saker till varann men nu i efterhand vet jag att det är lite så man är som tonåring. Man kan aldrig veta i förväg hur något ska bli i framtiden men man lär sig acceptera att man inte alltid tar rätt beslut när man tänker i efterhand eftersom man trodde att det skulle bli annat resultat. Men nej du har inte dödat din mamma.

KarinBe
3/19/17, 10:15 AM
#3

Tack Åsa för ditt svar. Jag visste ju att morfin o stesolid lugnade ner kroppen och tillståndet och att andningen skulle bli lugnare ville jag ju, därför att jag trodde att det skulle hjälpa henne.Inte stjälpa henne.

Caeli
3/19/17, 7:53 PM
#4

Det är läkarens och sjuksköterskans ansvar vad som ges, hur mycket och hur ofta. Det är aldrig anhörigas ansvar. Hade sköterskan ansett det olämpligt att ge ännu en injektion så hade hon inte gjort det. Det är ingenting anhöriga kan påverka.

Vad är det som säger att det var morfinet/stesoliden som påskyndande förloppet? Kan lika gärna ha varit lunginflammationen i sig själv.

Tycker att du ska kontakta ansvarig läkare på hemmet och boka ett möte. Då kan ni gemensamt läsa din Mammas journal och gå igenom vad som hände hennes sista dygn. Förhoppningsvis får du svar på dina tankar och frågor.

KarinBe
3/19/17, 8:02 PM
#5

Tack Caeli för dina synpunkter. Jag hade hört att det skulle gå 4 tim mellan doserna.Men jag förstod inte riktigt varför.. Jag ringde i panik på beredskapssköterskan för att jag trodde det skulle gå att hjälpa min Mamma mer. Hade jag tänkt till hade jag insett att det inte fanns nåt jag kunde göra mer. Visst, sköterskan skulle sagt att hon inte kunde få mer morgin o stesolid. Men det gjorde hon inte, jag kände det som att hon bara gick på min, en orolig dotters, ångest.

KarinBe
3/19/17, 8:04 PM
#6

Jag bad om ett möte men fick inte det. Så jag bad om att få journalen hemskickad. Där stod den sista dosen överhuvudtaget inte med! Dom har alltså raderat i journalen och det är olagligt.

Annons:
Sansad
5/5/17, 10:06 PM
#7

Fy så fruktansvärt att de har ändrat i journalen. Jag vet inte vad man kan göra – jag har själv råkat ut för det när jag blev felbehandlad men överlevde trots halvdåliga odds. men det kudne inte utredas eftersom det inte fanns någon journal.

Hur som helst är det sjukvårdens ansvar, absolut inte ditt. Och även om det inte går att få upprättelse nu så ska du inte känna någon skuld över vad du gjorde och inte gjorde. Du bad om något som du trodde var det rätta.

Marianne69
5/22/17, 9:47 AM
#8

Du får inte lägga skulden på dig själv .din mamma skulle avlidit i vilket fall som helst du lindra hennes andning och du har inte gjort något fel .

Zadie
6/22/17, 12:30 AM
#9

#5 Ger man morfin för att lindra smärta och lugna andningen kan man ge det oftare än var 4:e timma, tills att det ger effekt. Troligen är det inga stora doser som givits och då är det inget konstigt men att upprepa injektionen. Ingen kommer nog kunna svara på vad som hade hänt om man inte gav den sista dosen av morfin, men som det låter hade din mamma inte klarat sig ändå.. och då tror jag absolut att det var rätt både av dig och sköterskan att ge mer morfin.

SilverRosen
7/12/17, 4:01 PM
#10

Det låter som att du inte alls var beredd på att låta henne gå och att hon i sin tur var redo att somna in. Din chock och panik orsakade denna irrationella skulden som du tog på sig.

Du gjorde absolut inget fel och i denna sorgen får du på något sätt ta detta till dig och läka.

Din mor ville gå, hon var redo och det blev en lättnad för henne. 2 extra dagar hade blivit en större plåga för henne. <3 <3

Du gjorde inget fel!

Upp till toppen
Annons: