Annons:
Etikettfrågor-om-döden
Läst 2979 ggr
Mandysan
2008-10-10 18:21

Vad ska det stå?

Gjorde ett test på skoj om vilken personlighetstyp man var och då kom det upp frågan; "vad ska det stå på din gravsten?"

Det fanns några olika alternativ men nja inget av dem passade. Vill inte att det ska stå något på svenska utan på italienska eller spanska för det är därifrån mina rötter kommer.

Vad skulle det stå på er gravsten?

Jag tycker att amor vincit omnia (kärleken övervinner allt) är väldigt fint, även carpe diem (fånga dagen) men vette sjutton…

/Amanda

Annons:
[Norum]
2008-10-10 20:16
#1

Jag vill inte ha någon sten alls.. Vill ner i en minneslund istället. Men OM jag skulle ha en sten.. hm.. Nä, kommer inte på något som skulle passa mig faktiskt.
Äntligen hemma, kanske.. haha
Fast då kanske nån tror att det är Martin Timell.. hihi

Annette
2008-10-10 23:20
#2

Jag skall ha en svart shetlandsponny på min gravsten.

Destany
2008-10-11 14:34
#3

jag vill i minneslund men annars hade jag haft en bild på en katt

Axna
2008-10-11 16:34
#4

Jag vill komma till samma grav som Amanda när jag dör. En natursten med våra namn på vill jag ha….

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

Axna
2008-10-12 20:30
#5

Det ska stå också amor vincit omnia!

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

catfoot
2008-10-15 22:54
#6

Minnes lund..ingen ska känna att dom måste åka till min grav, för att plantera blommor od.  ………..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
Emaljoh4
2008-10-16 20:02
#7

Vad är en minneslund?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Norum]
2008-10-16 21:03
#8

En minneslund är ett ställe på kykogården där askan grävs ner. Men det finns ingen sten och ingen får veta när urnsättningen eller vart urnan grävs ner. Det finns flera orsaker.. Dels så kan man gå till vilken minneslund som helst och sätta sig och minnas den avlidna och dels så finns det ingen grav som de efterlevande måste/ska sköta om. En minneslund är som namnet berättar: En lund för att minnas någon i..

Salladshataren
2008-10-17 12:02
#9

En minneslund eller få min aska utstrött…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

David
2008-10-18 13:56
#10

Minneslund för mig tack. Skulle jag ändra på det så ska det vara en stiliserad katt på gravstenen i natursten. Men, minneslund är det jag vill.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Norum]
2008-10-18 14:01
#11

Det finns ju en slags minneslund men en stor, stor sten i mitten av lunden med alla namn på. Vad heter en sån lund? Ingen vet vart askan är begravd men man har istt namn på denna sten..

catfoot
2008-10-18 14:11
#12

Vi har i minneslunden i vår by, en bok gjord i koppar, som alla namn står skrivna i..Så jag tror att det upp till varje kyrkogård att avgöra om namnen ska vara synliga eller ej….

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

[Norum]
2008-10-18 15:07
#13

Nej, det heter 2 olika saker. En minneslund är utan sten och XXX är med sten.. Vi fick en med sten här i bygden för nåt år sen men jag minns inte vad dom kallar det.

Annons:
mongu
2008-10-19 17:15
#14

Här har vi Minneslund o det finns en bok inne i kapellet där alla namn står på dom som ligger i Minneslunden.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Axna
2008-10-20 13:07
#15

Hade också valt minneslund om Amanda hade levt idag. Men när jag slutar mina dagar, så vill jag ligga hos henne och jag hoppas att mina barn har lust att sköta om den graven när jag och Mikael är borta!

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

Kitty41
2009-01-11 03:45
#16

Mandysan: Carpe Diem är bland mina favoriter, det låter bara så underbart fint.

MalinSandman
2009-01-15 00:07
#17

jag har redan bestämt mig hur jag ska bli "begravd" och det är där som jag är lyckligast,

Jag ska bli bränd, dvs, till aska, sedan ska den som står mig närmast innan döden få sprida út min aska i den stora beteshagen utanför mitt stall. där jag alltid kommer finnas kvar, där mina hästars avkommor kommer att beta av gräset..

elize-l
2009-01-15 10:06
#18

#17 Ledsen men jag tror det blir svårt att få tillstånd att sprida aska i hästhagen =(. Många tror att det ät lätt och dessutom billigt att sprida aska för vinden men det är det inte. Det kräver en massa ansökningar, tillstånd mm och kostar en hel del =(

[Norum]
2009-01-15 11:27
#19

*18 Är det inte lättare i och med att det inte är "inom tätbebyggt område"?

Sen att det kostar.. Tja, en vanlig begravning kostar ju skjortan. Tror du att det är någon större skillnad?

elize-l
2009-01-16 20:58
#20

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det ligger till med den saken.

Kostnaden för askspridning tillkommer utöver dom andra kostnaderna. Alltså blir det dyrare =) Men klart spridning kontra sten kanske går ett ut, vad vet jag.

Min bror hade tydligen i ett sms innan han hängde sig skrivit att han ville spridas över havet därför har jag en liten aning men är inte alls jätteinsatt. Hans fd sambo bestämde sig för att gräva ner honom i minneslunden ändå och tog inte så stor hänsyn till det sms hon fått.

Som syster, som vuxit upp med och alltid älskat, har man plötsligt inget alls att säga till om när han dör….. Saknar mina bröder =(

Annons:
steffi
2009-01-18 12:35
#21

hej min dotter har en grav jag vill ha nått o gå till har en bild på henne på stenen så jag kan prata med henne.Det står at hon har kommit till den rosa värden på stenen kram ehlines mamma du kan gå in på hennes minnes blogg minneavehline ha en så bra dag du kan ha ängla kramar ehlines mamma

Edit: Jag gjorde en länk direkt till bloggen

Åsa/medarbetare

[Norum]
2009-01-18 12:43
#22

*21 Vilken fin blogg du har gjort ! Det är tragiskt när sånt händer och jag lider verkligen med dig..

Det är en grym värld när man överlever sina barn och det borde aldrig få hända.

Åsa

MalinSandman
2009-01-23 19:11
#23

#18, eftersom mina hästar beteshage kommer vara ägd av mig.

Så antar jag att det  inte kommer behövas några ansökningar om tillstånd osv.

Eftersom jag kommer att äger marken?

elize-l
2009-01-23 19:52
#24

Det behövs ansökningar ändå vad jag vet…men går ju att kolla =)

MalinSandman
2009-04-02 14:39
#25

Om det är jag som äger marken så borde det väl vara så att man får välja själv om man vill spridas ut över sin egen gård ? Så resonerar jag iaf…

[Norum]
2009-04-02 14:46
#26

Nej, man måste ansöka. Det finns platser som man absolut inte får spridas över men jag kan inte reglerna så jag kan inte säga mer om det.

Men att en ansökan ska in, det vet jag! Glad

Annette
2009-04-02 15:24
#27

Man får inte sprida aska hur som helst.

Jag tycker man skall tänka sig för en extra gång innan man bestämmer sig. För många efterlevande är det bättre att ha en bestämd plats att gå till när man känner för det. I en minneslund vet de anhöriga inte vart den döde ligger och för alla är inte det en bra lösning. Då är askgravplatser där man får ha en liten sten eller platta med namn bättre.

Annons:
[Norum]
2009-04-02 15:37
#28

Jag vill absolut ner i en minneslund. Varför ska jag ha en sten och en plats som folk får dåligt samvete över att dom "inte sköter som dom ska"?

Jag hoppas innerligt att mina efterlevande minns mig som jag var utan att behöva en sten att gå till. Det är ju inte där jag är..

Annette
2009-04-02 17:22
#29

#28. Alla är vi olika. Man behöver inte ens ha någon plantering vid sin sten om man inte vill det. Vill man ha plantering finns det olika alternativ till skötsel.

giffan
2009-04-02 17:25
#30

Man kan ju faktiskt gå till en minneslund även fast de anhöriga har en grav på annan plats.

Min familje grav finns i uppsala, jag åker tyvärr nästan aldrig till den, men jag tänder ljus och sätter blommor och tänker på mina kära iallafall.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

fnurran
2009-04-02 23:24
#31

#2 Säger samma som Annette,en shetlandsponny får gärna pryda min gravsten.

MalinSandman
2009-04-02 23:33
#32

Håller med nr 28.. Dock vill jag ej finnas i en minnselund.. Jag vill sväva fri, fri som fåglarna och alla mina döda vänner.. JAg vill minnas för allt jag gjort, allt jag sagt, och alla som jag älskat..

siberlina
2009-04-03 13:40
#33

ett yrväder  som funnit  ro,

dominic
2009-04-28 18:03
#34

Jag vill inte ha någon grav, jag vill i minneslunden. Ingen ska behöva känna att de ska sköta någon grav efter mig.

Annons:
MoiraIne
2009-04-30 02:39
#35

nä känner också det, vill nog bli kremerad. inte ligga och ruttna bort i jorden och bli nåt som barnen måste vårda.

men man kan ju skriva i dödsannonsen, om det var nu skulle jag vilja skriva:

Rik i fattigdom

det speglar hur det känns idag, det förändras säkert. Men idag är jag singel med två barn och pluggar. Ekonomin har aldrig hämtat igen sig sen jag blev nekad sjukpenning - efter att ha väntat i tre månader. Vi lever under existenminimum, har gjort det sen dess och lär få fortsätta med det tills jag pluggat klart och förhoppningsvis får ett jobb…

Men det går ändå. Jag känner ändå att det viktigaste är mina barn, och dom gör mig rik. Visst är det jobbigt med två tonårsungar, men oj vad jag älskar dom och oj vad dom är värdefulla för mig. Hur mycket pengar jag än hade är dom det enda jag inte skulle vilja vara utan! Alltså är jag rik (och tacksam för det) trots ekonomisk fattigdom Glad

Upp till toppen
Annons: