Annons:
Etikettfrågor-om-döden
Läst 3474 ggr
[Norum]
9/22/08, 12:11 PM

Min egen död.

Jag vet precis hur jag vill ha det sen jag är borta. Jag vill ner i en minneslund, ingen sten alls alltså. Jag har dessutom skrivit testamente. Många tycker att det är bra att jag vet och att jag har talat om det för andra men.. Jag är ju så ung! Jag fyller 47 i december.. De tycker att jag liksom har tagit i överkant. Men sen sitter det folk som är 60-70+ och har inte gjort ett skvatt! De kanske har säklullebarn och allt möjligt men gör inget i alla fall. För det är ju så lång tid innan det är aktuellt. Döden har inget bäst före datum. den kan komma när som helst. Varför är det så svårt? Visst, man vill inte lämna de man älskar och livet men där har vi ju inget val. Är det då inte bättre att underlätta för de som blir kvar?

Annons:
AnneN
9/22/08, 3:54 PM
#1

Jag har talat om för min familj att då jag dör så vill jag begravas bredvid min älskade morfar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zmulan
9/22/08, 4:22 PM
#2

Jag är bara 30 men har ändå redan fyllt i "vita arkivet"´s broshyr. Obestämd

Man vet ju aldrig vad som händer och när som helst kan man slitas bort från denna värld. Så jag tycker bara det är bra att tänka på det, bara man inte tänker för mycket på det. Ett sätt att underlätta för anhöriga!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Axna
9/22/08, 4:53 PM
#3

Jag har sagt till min man att jag vill ligga hos Amanda. Och jag kommer skriva varsitt brev till min man och mina barn plus att mitt testemente måste bli skrivet också.

Man borde göra det på en gång, för imorgon kan jag vara död. Måste se till att min man gör likadant!

/Chatarina

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

Celine-
9/22/08, 5:24 PM
#4

jag vill strös för vinden och på ceremonin vet jag villka låtar som ska spelas.

jag har skrivit ett testamente och ett antal avskeds brev trots att jag bara är 13…

[Norum]
9/22/08, 6:15 PM
#5

Problemet med Vita arkivet är att det inte är bindande. Man kan skriva hur mycket och detaljerat som helst, men ingen behöver bry sig. Skrikandes  Om jag skriver att jag vill till en minneslund och maken vill gravsätta mig, då gäller hans vilja. Det gillar jag inte.. Mina ord borde gälla över hans, tycker man.

*4 Tycker det är bra att du redan har tagit ställning, fast att du är så ung. Oavsett vad det gäller så är det ju kanon att man vet vad man vill, eller hur?

Celine-
9/23/08, 6:17 PM
#6

#5 precis vad jag också tycker ;)

men jag hoppas att jag kommer hinna ändra mig några gånger också.

Annons:
[Norum]
9/23/08, 6:23 PM
#7

Det kommer du säkert att göra. :-)

Axna
9/23/08, 6:48 PM
#8

Hur skriver man testamente?

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

[Norum]
9/23/08, 7:29 PM
#9

Vi gick till en jurist. Tycker det är bäst för då vet man att allt blir som man har tänkt sig.. Fungerade kanonbra, måste erkänna att det känns tryggt att det är gjort.

mongu
9/23/08, 7:37 PM
#10

Hoppas att det man önskat respekteras när man dör. För mig är det självklart att vill nån en sak så gör jag inte tvärtemot.

Min pappa ville va i minneslunden så det fick han va. Min mamma sa att hon också ville det. Fast jag nog tror att hon innerst inne ville haft en grav att gå till.

Men minneslund är fint o bra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

David
9/23/08, 7:39 PM
#11

Familjens Jurist är väldigt duktiga. Och där ingår förvaring både i brandsäkra utrymmen och digitalt. Och de hjälper till att bevaka intressena "efteråt".

Jag som "bara" är 27 har också skrivit ner mycket detaljerat hur jag vill ha det. Och vart det som finns kvar ska hamna. Skulle livssituationen förändras är det bara att ändra i såfall.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Axna
9/23/08, 8:02 PM
#12

Jag ska säga till maken att vi måste skriva ner våra testemente plus att jag kommer säga till våra föräldrar att göra dessamma!

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

[Norum]
9/23/08, 9:03 PM
#13

Jag tycker det är superviktigt. Särskilt om det finns barn som inte är gemensamma, det kan verkligen ställa till det.

Annons:
MIRJAMI
9/26/08, 2:06 AM
#14

När min pappa dog, så hade han inga önskelmål sa min mamma. Han hade lämnat allt åt henne så att säga. Vi pratade igenom det hela…jag kunde absolut inte tänka mig minneslunden, utan det blev en vanlig grav. Sedan var det min mamma som fick göra begravningen som hon ville ha den. Jag fans vid hennes sida hela tiden, fast gav henne beslutsrätten så att säga. Hon hade ju ändå levt med min pappa i över 30 år.

Axna
9/26/08, 4:47 PM
#15

Ska boka tid nästa vecka hos en advokat så att vi skriver våra testemente!

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

essut50
9/29/08, 4:48 PM
#16

Jag har pratat med min son att jag vill bli kremerad och att han ska strö askan på Ålands hav. På begravningen vill jag att man ska spela nått med Phil Collins ( min stora idol) och efteråt äta nått gott med vin till..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[Norum]
9/29/08, 5:08 PM
#17

Tycker att det är bra att det är så många som verkar veta vad dom vill och talar om det för anhöriga. När den dagen kommer så underlättar det ju massor om man vet vad mamma/pappa/syskon/make/fru eller vad det nu är ville.

David
9/29/08, 5:39 PM
#18

De två närmast anhöriga till mig som gått bort har den ena haft testamente med mycket noga beskrivet, och den andra ingenting alls. Och när sorgen är som svårast, blir det ännu värre att försöka få till det "rätt", hur ville personen ha det egentligen? Så därför är det en självklarhet för mig att skriva ner det, för att underlätta.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Axna
9/29/08, 6:24 PM
#19

Min mormor hade inte skrivit något innan hon dog och morfar visste inte hur hon hade velat ha det. Så vi försökte göra det bästa av situationen, men det va inte lätt!

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

ANNIA
9/30/08, 12:26 AM
#20

Man kan skriva sitt testamente hos vissa begravningsbyråer också. Och det kan förvaras hos dom också om man vill det. Vet dock inte vad dom tar för pris för det.

Sen ett testamente behöver inte vara så märkvärdigt egentligen. Utan man skriver ner det man vill. Det viktiga är att man har två vittnen som bevittnar när man skriver under och att dom vet att det är ett testamente. Men dom behöver inte läsa det, utan bara vara medvetna om vad det är dom skriver på.

Själv har jag skrivit ner hur jag vill ha det, men vet att det inte är bindande eftersom det inte är bevittnat.

Annons:
David
9/30/08, 2:18 AM
#21

Fonus är de som "äger" Familjens Jurist. Så i princip är det samma som att gå till Fonus eller Familjens Jurist. Jag tror alla begravningsbyråer som är medlemmar i *hjärnstopp just nu* (deras riksorganisation) kan hjälpa till med testamenten och liknande.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

ANNIA
9/30/08, 6:34 PM
#22

Ok visste jag inte. Utan jag tog det som att man skulle gå till den jurist man brukar anlita.

Jag kan ju lägga till en sak. Förutom att skriva ner ett testamente så har jag pratat med mina anhöriga hur jag vill ha det när jag dör. Så dom behöver inte alls fundera över hur jag ville när den dagen kommer.

Är nog många som aldrig pratar om döden och begravningar för dom tycker det är en sån där grej man inte ska prata om. Att det är obehagligt att prata om döden. Trots att vi ska alla dö nån gång.

David
10/1/08, 5:30 AM
#23

Något som är väldigt viktigt för mig är att det finns tydligt vad som ska hända med mina katter om jag skulle förolyckas i förtid. Att de inte avlivas eller omplaceras till "fel" ställen. Allt sådant finns nerskrivet. Och det känns faktiskt skönt att veta att, OM, så blir det som jag önskar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annette
10/10/08, 11:26 PM
#24

Jag vet precis hur jag vill ha det. Det är ju det sista man kan bestämma över, så för mig känns detr viktigt att det blir som jag tänkt.

SimsBrooke
10/11/08, 2:28 AM
#25

Vi vet inte om farmor och farfar har gjort något testamente, och dem har VÄLDIGT mkt pengar som dem har kammat ihop.
Men mamma tycker att min pappa ska göra ett testamente eftersom han får käningar i hjärtat ibland. Och visst är han bara 54(fyller) men det är bra att göra ett testamente i tid.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Ceciliaolucifer
10/12/08, 1:47 AM
#26

Jag har berättat för min familj att skulle det vara så att jag försvinner innan dem så är det helt upp till dem hur dem vill göra med mig.
Jag vill inte att min familj ska tvingas gå till en grav och sköta om den om det bara skulle få dem att må dåligt. För mig spelar det ingen roll.  Jag vill inte ge mina efterlevande dåligt samvete.

Mor min har väldigt svårt för döden, kyrkogårdar och allt som hör till. Jag skulle inte vilja tvinga henne att gå och sköta om min grav eller att hon skulle må dåligt över att hon inte gjorde det.

Det som är viktigt för mig är att försäkra mig om vart mina djur hamnar någonstanns. Att mina familj vet vilka dem ska kontakta och vad dem ska göra. Det är allra viktigast för mig Glad

Sweet-Tea
10/13/08, 10:09 AM
#27

Jag vill ligga i en minneslund när jag dör. På begravningen skulle jag vilja ha bara vita rosor och liljor. Vita liljor är det vackraste jag vet.

Något testamente vill jag inte skriva, mina nära och kära får ta det dom vill ha, om något är av intresse. I mina ögon finns det inget som är värt att testamenteras…just bara matriella ting…

Annons:
Nmaria
8/9/09, 12:36 AM
#28

När min dag kommer vill jag att jag ska begravas i en kista, å min kropp ska ligga typ som om att jag kramar mig själv om ni förstår, anledningen till just att krama är för att behålla allt liv ändå. att hålla det inom mig…

Döden är absolut inget jag ser fram emot!

brunette
12/17/10, 5:16 PM
#29

Man ska leva sitt liv som om det vore era sista dag

Frida
12/19/10, 5:31 PM
#30

Även jag (24 år) har fyll i "Vita arkivet" och för säkerhets skulle sagt till min man och några nära vänner det allra viktigaste så att det inte ska bli fel om det värsta skulle hända. Jag har nog inte gjort det så mycket för min egen skull utan för att underlätta för dem jag älskar så att de får hjälp på vägen den dag jag går bort. Har även skrivit brev till min man, mina föräldrar, min syster och två väldigt nära vänner.

Testamente är något jag funderat ett tag på och kommer förmodligen bli något jag skriver i början på nästa år. Många tycker att det är lite märkligt att jag redan tänkt på sådant men man vet ju aldrig vad som kommer hända eller när.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Maria
12/19/10, 7:29 PM
#31

Jag har funderat mycket på döden det sista eftersom jag står inför en stor och svår operation.

Min enda önskan är att bli kremerad.

Jag kan inse det viktiga i att prata om hur man vill ha det men personligen tycker jag det viktigaste är hur mina nära och kära vill ha det. Jag är ju liksom död när de ska ta itu med det hela.Flört

Vill de att jag ska ligga i en grav så är det OK, vill de ha minneslund så är det också OK.

Så mitt önskemål till mina nära och kära är kremering och sedan fritt val.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lilli-l
3/2/11, 11:44 AM
#32

#31

Min pappa dog den 26 feb -11, i lungcancer och han hade inte skrivit något om hur han vill ha det och vi vet bara på ett ungefär var han vill ligga begraven.

Det är som om han överlät det till oss barn att ta hand om, så vi har det just nu framför ossGråter Känns lite jobbigt just i sorgearbetet, att behöva tänka så mycket..hur ville han egentligen ha det m.m.

Jag har också tänkt lite så som du, att mina barn får bestämma hur dom vill. För som du säger, jag är ju död och det är ju dom som ska begrava mig och jag vill att det ska bli så som dom vill.

Däremot så tror jag att jag ändå ska skriva i det "vita arkivet", för hur det än är så vill jag ändå inte att dom ska stå där sen med "skägget i brevlådan", ifall de nu inte kan komma överens om hur dom tror att jag kanske skulle vilja ha det.

Carpe Diem….Fånga dagen

Maria
3/2/11, 11:56 AM
#33

#32 Nu är min operation avklarad och jag överlevdeFlört Tyvärr var min tumör elakartad så döden finns ännu mer påtagligt närvarande nu.

I mitt fall så har jag en son och min man så det är inte så många som ska komma överens.

Här har kommit något nytt hos oss som är en slags mellanting mellan minneslund och grav. Man får sitt namn på en liten platta ingraverad på ett gemensamt ställe. Om nu urnan, askan finns just där eller i någon lund har jag inte kollat upp. Detta har vi pratat om som ett alternativ.

Jag vill inte belasta mina nära med att ha en grav att sköta men vill dom ha det så så är det OK ändå.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lilli-l
3/4/11, 9:44 AM
#34

#33 Skönt att operationen gick bra och jag hoppas verkligen att fortsättningen i ditt liv går lika bra, att den elakartade tumören backar!

Pappa fick en tidsgräns att leva då han var inne och strålade sin lungcancer. Och det var högst 2 veckor- 2 månader.

Men hans goda humör och skämtsamma lynne och hans tro på att det verkligen skulle gå bra, det gjorde att han levde nästan 2 år till.

Och att han dog nu, det var egentligen inte av just cancern, den hade lugnat sig, stabiliserat sigGlad utan det var för att han fick blödande magsår och så gav dom honom korstison i två omgångar, som egentligen var helt onödigt, för första gången hjälpte inte med kortisonet, så varför ge ännu en omgång? Det blev bara ett onödigt lidande för honom.

Allt det tillsammans gjorde honom svag och han klarade sig inte. Men jag tror att cancern kan ge sig eller stanna av med ett starkt tänkande, att så blir det.

Om du nu förstår ett dugg om vad jag skrivitFlört

Stor kram till dig och jag håller tummarna för att du ska få må bra!

Carpe Diem….Fånga dagen

Annons:
Upp till toppen
Annons: