Annons:
Etikettfrågor-om-döden
Läst 76162 ggr
Lonely2
2013-01-26 01:33

Från döende till död - hur ser processen ut?

Det här är kanske en fråga för vårdutbildade men jag funderar mycket över att anses vara i ett döende tillstånd till att vara död, hur den processen ser ut? Min mormor dog för några dagar sedan, hon var gammal och kan anses ha dött av ålder.

Men vad är det som avgör vad en t ex läkare eller vårdpersonal anser vara att man just är döende?

Hur långt innan själva döden kan man anses vara döende om man nu inte har några uppenbara sjukdomar?

Vad är det som gör att hjärtat stannar och är det alltid så att hjärtat stannar först och det är det som avgör dödsögonblicket?

Hur upplever en döende person tiden precis före sin död? Förutsatt att man inte är medvetslös.

Finns det idag möjlighet att aktivt förlänga livet hos en döende person med t ex en dag eller liknande genom livsuppehållande metoder? Jag tänker då på att den döende ändå ska vara vid medvetande.

Jag hoppas någon kan svara, detta är frågor jag funderar mycket över.

Annons:
Geru
2013-01-26 01:42
#1

Jag tror att döende räknas när ens vitala funktioner börjar stänga ner en efter en. Klockan börjar sluta ticka, helt enkelt…

När man dödförklarar någon så är det pulsen som kollas, ja.

Den upplevs antagligen normalt, utom den möjliga storm av tankar som kan pågå, beroende på hur pass "välingådd" man är i tankar kring att dö innan.

Det går antagligen att förlänga livet i varje fall några dagar om man verkligen försöker göra det, men varför skulle man göra det?

Jag har själv ingen utbildning i det här, ska sägas, och det här är mina antaganden kring det.

Om jag har fel i några av mina påståenden blir jag gärna rättad.

Jag beklagar din sorg.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jase
2013-01-29 00:26
#2

Allmäntillståndet brukar sjunka, organen sviktar. Personen kan gå från att vara pigg och klara sig själv till att på kort tid bli mer eller mindre sängliggande, sova mycket och bli konfusorisk. Ett ganska säkert tecken på att döden är nära är att kroppen blir så kallat marmorerad och blek/gul. Det är väldigt indviduellt hur snabbt förloppet går, men några veckor till några dagar.

Hjärtat behöver inte stanna först, ofta har många andra organ redan lagt av. Urinproduktionen upphör, andingen blir ansträngd och man har andingsuppehåll. Ju längre uppehållen håller i sig ju närmare är det.

Motoriken blir ryckig, man blir plockig och orolig. Armar och ben brukar bli vätskefyllda så de blir väldigt svullna. En speciell doft sprider sig.
När personen inte har någon puls räknas man som död.

Beroende på vad man har för inställning till döden så känner man olika, men en gemensam sak är tyvärr att de flesta har ont. Många känner stor ångest.

Att förlänga livet kan man göra genom att ge til exempel dropp, men oftast är inte personen vid något medvetande när det är så nära, de kan knappt hålla ögonen öppna vid det stadiet.

JohannaEkroth
2013-02-01 00:19
#3

Jag hittade detta:

**EN DÖENDE MÄNNISKA
**· utvecklar blekhet kring näsa och mun
· får svårt att svälja
· får torra slemhinnor i näsa och mun
· får sjunkande blodtryck
· får upphörande urinproduktion på grund av sjunkande blodtryck
· har försämrade hostreflexer, varför sekret ansamlas i luftvägarna
· får en perifert dålig cirkulation med kyla och blå-röd missfärgning av dekliva delar
· får ett ändrat andningsmönster med vanligen oregelbunden andning med längre eller kortare andningsuppehåll
· är uttalat trött
· blir ofta till slut medvetslös
· får infallande ögon och en gråaktig ansiktsfärg

Källa: http://www.orebroll.se/sv/Halsa-och-vard/For-vardgivare/Vardpraxis/Vardriktlinjer/Palliativ-medicin/Doendet/

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: