Annons:
Etikettproblematik-vid-sorg
Läst 1898 ggr
[Mia-Li]
2014-01-27 17:42

Hur gör du inför barnen?

Visar du din sorg öppet inför dina småbarn?
Gråter du?

När min son vart liten så vart jag försiktig med det.
Jag gick på toan och grät om jag behövde.

Nu när jag blir ledsen så gråter jag öppet inför honom. Nu vet jag att han klarar av att se sin mamma ledsen.

Men inför småbarnen? Hur gör man? Hur gör ni?

Annons:
Norman Bates
2015-01-30 15:42
#1

Tänkvärd fråga men nånstans känner jag att barn vill hjälpa till att trösta likaväl som föräldrar vill göra för att trösta sina egna barn när dom är ledsna, mina egna barn hjälpte till att ge mig stöd och tröst när min egen mamma dog för nått år sen, nu är inte mina barn små längre dom är tonåringar men jag tycker själv att det förde oss närmare som familj, vi är en 1 liten familj men nu efter det ovannämda känns vi tajtare än någonsin..

"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe 

[Sabina]
2015-06-19 10:55
#2

jag tror det är viktigt att visa att det är okej att man är ledsen. Med de små barnen kanske man inte behöver visa sin största förtvivlan men att gråta och vara ledsen tycker jag är okej, så de vet att det är okej att visa detsamma.

Nu var mina barn inte så små (9 och 14) när mamma dog för snart 9 månader sedan men de var så ledsna att de inte kunde prata om sin sorg, däremot oroade de sig för mig och fick ut sin sorg och oro på det sättet.
Nu när jag kan hantera min förlust bättre, kan de prata om sin sorg och vara ledsna, så på något sätt har vi hjälpts åt att lyfta varandra.
Det har, precis som för dig #1 fört oss närmare varandra, mina flickor och jag ❤️

MariaK1977
2015-06-28 11:59
#3

Jag visar sorgen helt öppet för mina småttingar. Om jag gick undan tror jag de skulle bli väldigt oroliga över mig, det syns och märks ända så tydligt att jag varit/är ledsen. Lika bra att de får möjlighet att trösta. Och möjlighet att få fråga varför jag är ledsen. Enda gången jag går undan är när jag VILL få sörja, gråta utan att bli tröstad, utan att behöva försöka bli glad igen (för nog måste jag försöka när barnen anstränger sig, annars känner jag mig taskig). Men det blir mest när de sover.

[Sabina]
2015-06-28 14:32
#4

#3 Ja, jag håller med dig i precis allt.
Precis så har/är det varit för mig med.

Intehärutandär
2015-06-30 14:24
#5

Man ska absolut gråta inför sina barn, oavsett ålder. Men man ska ofta förklara anledning till varför, så barnet inte skuldbelägger sig själv för den tror att denne har gjort något fel. 

Att gråta är naturligt, precis som att skratta och vara arg.

Upp till toppen
Annons: