Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2799 ggr
[Mia-Li]
2/4/14, 9:13 AM

Kan ni sova?

Jag har för mycket tankar i huvudet nu för att kunna sova om nätterna.
När jag väl somnar så är det en orolig sömn.
Och jag vaknar strax efter.

Hur gör ni för att kunna sova när tankar bara far omkring i huvudet?

Tar gärna emot tips.

Annons:
Jess89
2/4/14, 9:36 AM
#1

Gick igenom precis samma sak när jag bodde hos min ena förälder. Har du provat att motionera eller göra avslappningsövningar?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Mia-Li]
2/4/14, 9:37 AM
#2

Lite svårt att motionera nu när jag har influensan. Men ska sen när jag blir frisk igen. 👍
Avslappningsövningar kanske ja. Ska kolla upp lite sånt..

🌺

trollsländan
2/4/14, 9:46 AM
#3

Hej !

Jag har haft samma problem och mitt tips är.

De tankar du har i huvudet,är det saker du måste göra eller?

Om det är det lista upp dom på ett papper sedan lägger du lappen i hallen och stänger din sovrums dörr.Precis som att ta av sig kläderna då tar du också av dig dina bekymmer och problem som måste lösas. att inte få sömn på nätterna är nog inkörningsporten till utbränghet.

sedan tycker jag som ovannämnt att du ska börja motionera och då under dagen för gör du det på kvällen finns risk att du blir pigg i stället.

Under dom värsta perioderna när jag inte fått någon sömn har jag tagit valerina sömn tabletter.

Ta dom och lägg dig med en bra bok så tror jag att john blund kommer till dig.

InkaAthilea
2/4/14, 9:48 AM
#4

Djupa andetag hjälper mig att slappna av. Andas in genom näsan, håll andan en stund och andas ut genom munnen. Och fortsätt så… Jag brukar sova med öppet fönster. ..tycker om att ha det svalt. Ett annat knep är att när man får oroliga eller jobbiga tankar så tänker jag "stopp" eller liknande. Och försöker att tänka på ingenting…man kan visualisera att man andas ut de jobbiga tankarna… lättare sagt än gjort…. Jag har i perioder också så att det är näst intill omöjligt att somna…ibland kan det hjälpa att skriva av sig lite innan man somnar så man får rensa ut lite på så vis. En annan sak är att vara klar för sängen när man väl blir trött och gå å lägga sig så fort man börjar gäspa, känner sig det minsta sömnig. Alltså att man har borstat tänderna och har klätt på sig pyjamas (om man använder det) osv. Annars är det lätt att man piggnar till… Det är väl mina tips jag kan komma på..

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

[Mia-Li]
2/4/14, 9:49 AM
#5

#3

Det är inga saker jag måste göra utan saker som hänt och kommer att hända.
Tex min pappas sjukdom och bortgång börjar nu mala, arbetslös från sista april och ekonomin som följer på det.
Jag brukar motionera lite men inte nu när jag är sjuk.

Jag tar helst inga piller. Men fortsätter det så kanske jag måste.

Tack för tipsen. 👍

[Mia-Li]
2/4/14, 9:52 AM
#6

#4 Ska testa med andningsövningarna.

Jag sover också alltid med öppet fönster. Blir det för varmt kan jag absolut inte sova.
Jag brukar med tänka stopp. Att nu räcker det och jag försöker att inte tänka på nånting. Men på något sätt förföljer det mej ändå.
Skriva av sej ja. Det kanske vore nåt.

Jag brukar alltid gå och fixa mej ett tag innan jag ska sova. Sedan ligger jag i sängen och glor på tv och känner att jag håller på att somna. När jag stängt av tv:n så är det som om POFF….då kommer alla tankar och funderingar som ett brev på posten.

Tack för dina tips. Ska testa. 👍

Annons:
skeppskátten
2/4/14, 10:34 AM
#7

Jag har ett kedjetäcke som hjälper mig och slappna av, kanske skulle kunna vara något? :)

 Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget

Medarbetare på Sorg ifokus

[Mia-Li]
2/4/14, 10:40 AM
#8

#7
Vad är ett kedjetäcke?

skeppskátten
2/4/14, 10:43 AM
#9

Det kan hjälpa till och somna, länkar till deras sida så kan du kolla lite. 🙂

http://www.somna.eu/produkter/kedjetacket/

 Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget

Medarbetare på Sorg ifokus

[Mia-Li]
2/4/14, 12:09 PM
#10

Tack.

Ska kolla upp det. 👍

[Mia-Li]
2/4/14, 12:24 PM
#11

Hehehhe…de verkar vara bra. Men dyra!!😮

🌺

skeppskátten
2/4/14, 12:38 PM
#12

Ja, dom har hjälpt mig en hel del under svåra perioder. 🙂

Jag får låna sånt täcke av vuxenhab så länge jag vill, och det har du nog rätt till också!🙂

 Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget

Medarbetare på Sorg ifokus

[Mia-Li]
2/4/14, 12:39 PM
#13

#12 Tror du? Om jag "bara" har problem med att sova?
Måste man inte gå på nån utredning då?

Detta är bara tillfälligt då jag kan bli sån ibland. Men nu är det extra jobbigt…

Annons:
skeppskátten
2/4/14, 12:45 PM
#14

Ja det tror ja säkert, annars kanske du kan ringa och höra med dom om det? En vän till mig har inga andra problem än med att sova och fick själv låna täcke. 🙂

 Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget

Medarbetare på Sorg ifokus

[vinterflinga]
2/4/14, 6:10 PM
#15

Bolltäcke, kedjetäcke finns…och så att skriva ner på en lista vad du ska göra dagen efter.

Jag sover jättedåligt vid minsta lilla förändring när det inte är som det ska med mina  rutiner. Hoppas du kan hitta annat än sömntabletter….avslappnings övningar, lugn musik osv :)

Rutan_
2/4/14, 9:23 PM
#16

När jag inte kunde somna på grund av tankar som malde hela tiden använde jag mig av en "ramsa" som en psykolog lärde mig. Den var gjord för att avbryta tankarna och få en helt vilse så man tappade tråden, och sen kunde jag oftast somna. Upprepade den minst fem gånger. Minns dock tyvärr inte hur den går just nu.

Men detta var så att säga för det "akuta skedet". För att inte tänka hela tiden och för att kunna somna som förr var jag tvungen att reda ut det som orsakade det.

Upp till toppen
Annons: