Sorg iFokus

Sorg

Etikettsorg
Läst 2171 ggr
[Mia-Li]
7

Myter om sorg

När man är med om en förlust är det naturligt och normalt att känna sorg.
Men många av oss saknar kunskap i hur man genomför ett sorgearbete.
Det finns många myter och rädslor kring sorg i vårt samhälle.

Isolering och bristande kunskap är anledningar till att sorgen förblir olöst. Ett exempel på detta är att sorg förväxlas med depression.
Man medicineras men detta ger bara lindring under en viss tid.

Samhällets föreställningar i hur man ska hantera sorg sammanfattas i 6 myter som de flesta av oss känner igen:

* Var inte ledsen
* Var stark (för andras skull)
* Sörj i ensamhet
* Tiden läker alla sår
* Ersätt förlusten
* Håll dig sysselsatt

Har du fått dessa "råd" från folk i din närhet?
Går du efter de?

_(info hämtat från http://www.sorg.se/fakta-om-sorg/myter-om-sorg/)_

vallhund
4

Jag har faktiskt aldrig fått något av ovanstående råd, o skulle definitivt inte följt dem om någon föreslagit det. Den hade nog fått en lektion i sorgebearbetning av mig istället, eller betts hålla sina destruktiva råd för sig själv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Mia-Li]
2

Jag har fått höra Var stark och tiden läker alla sår.
Men jag har inte lev utefter de.

Håller med dej Vallhund.
🌺

InkaAthilea
2

När en nära anhörig gick bort fick jag alla de där "råden" men värst är nog "nu måste du vara stark" varför måste jag det? För vem måste jag vara stark? Om jag inte får utlopp för min sorg och ilska över att en person som alltid funnits, inte finns mer, hur ska jag man då kunna gå vidare? Bara svälja… Dessutom blir nan lämnad med sin sorgbearbetning ensam… de vänner och släktingar jag trodde skulle finnas där har inte hört av sig. Det finns få saker som sårar så mycket som att bli lämnad av vänner mär man behöver dem som mest bara för att de inte vet vad de ska säga eller göra… Bra inlägg Mia-Li. Jag tror och hoppas att det ger en tankeställare till många. Att det bästa inte är att lämna sörjande ifred. Utan att fortsätta finnas. Ibland räcker det med att bara lyssna, även om man får höra samma sak flera ggr, man måste inte alltid komma med kloka ord eller klyschor. Det hjälper även att bara finnas där och fortsätta att föreslå saker att hitta på och inte tänka att den personen vill nog inte iallafall… ♥

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

[Mia-Li]
1

Tack Inka för att du delar med dej.
Visst är det sårande att bli lämnad ensam när man känner sorg. Det känns som om ingen bryr sej eller orkar bryr sej.
Fastän de kanske i själva verket inte vet hur de ska bete sej.

Att fortsätta finnas som du skriver, är bra.
Man behöver inte säga något. Bara vara där.
Att säga att man förstår kan också bli fel. Ingen mer än du själv förstår hur du känner.
Då är det bättre att bara vara tyst.

Kram🌺

Magi-cat
2

Att sörja i ensamhet var nog bland de sämsta råden i uppräkningen, kanske det i särklass riktigt urdåliga! All erfarenhet (även forskning) visar att man bättre klarar av trauman (som sorg) om man är tillsammans med nära och kära!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2

#5 Exakt Magi-cat! 👍
Sörja i ensamhet vill väl ingen.

Jag tycker nog med att Var stark är i det grövsta laget.
Vem bestämmer det?

Magi-cat
2

#6 Ja, och vad är "stark"? Att inget visa?

Tror det har att göra med våra svårigheter i allmänhet att hantera sorg. Om den sörjande inget visar, eller väldigt lite, blir man lättad över hur bra hon/han "klarar av det". Sorgen har liksom ingen framträdande plats i vårt samhälle, allt ska sköta snyggt. Det blir kluvet det där.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jessicahagstrom94
2

Har fått höra att tiden läker alla sår och att man ska hålla sig sysselsatt.

Det hjälper inte. Det är allt jag kan säga om den saken.

Visst, håller man sig sysselsatt så tänker man kanske på annat, men man kan inte hitta på saker att göra 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, 365(?) dagar om året. Vad gör man de dagar man inte har något att göra? Låter tiden läka alla sår? Hmm…

[Mia-Li]
1

#8 Att hålla sej sysselsatt håller inte sorgen borta heller. Du skjuter bara upp den.
Så jag håller helt och hållet med dej. 👍

Jessicahagstrom94
1

#9 Precis, så är det.🙂