Musiken och vårt mående
Vi vet ju att musiken spelar roll för vårt mående.
För att få ut aggression spelar vi kanske hårdrock, när vi är glada spelar vi musik som man blir glad av och när man är ledsen så spelar man kanske musik som får tårarna att rinna.
Hur använder du dej av musiken?
När jag är glad kan jag mycket väl sätta på hårdrock. Som tex Metallica.
När jag är ledsen så lyssnar jag på lugn musik. Gärna sånt som jag vet pappa kunde lyssna på.
Jag mår bra över att spela över huvud taget.
Tyvärr händer det för sällan.
Jag lyssnar på sån musik som påminner om 'dåtiden' alltså då det hände, den musiken får mig att känna mig ännu mera ledsen…egentligen har inte låten kanske någon som helst betydelse kring personen eller att låten betyder något särskilt alls egentligen..jag bara liksom var inne på att lyssna på den DÅ och så fastnar det på något sätt… ❤️
Musik är verkligen viktigt, var man än är i livet!
Musik kan tolka känslor, man kan tolka sig själv via musik, man kan transformera känslor, musik kan få en att minnas.
Det är fint med musik man känner "stämmer".
Musik kan få leenden att komma fram. 🎧
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Men visst är det så, Magi-cat.
Musik är viktigt.
Inom demensvården tar de till musik just för att individen ska försöka minnas.
Och man ser verkligen hur de lever upp till musiken.
🌺
#4 Precis vad jag tänkte på! Dementa gamla som inte verkar reagera på omgivningen kan leva upp när de hör musik!
Om inte demensen är så svår, kan man bli rent häpen över hur musiken och t.o.m. texterna finns kvar i minnet, fast de glömt så mycket annat!
Även i skolorna prövar man musikterapi.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#5 Ja det är härligt att se att de minns texter.
Och se hur de livar upp sej.
Det finns till och med musikteraupeter (eller hur det nu stavas) inom vården som man kan bli ordinerad till.
Kanon tycker jag.