Sorg iFokus

Sorg

Etikettbegravning
Läst 1521 ggr
pernillaa
3

Vett och etikett

Har aldrig haft med döden att göra tidigare och har nu förlorat en nära vän och börjar fundera mycket kring begravningen.

Jag vet inte riktigt hur det går till. Har läst mig till en del på internet.

Måste dock fråga en grej här.

Jag har en gammal teckning av min vän som avlidit som jag skulle vilja rama in och ge hans föräldrar, när och hur bör jag göra detta?

Jag har nämligen ingen kontakt med hans familj och har aldrig haft, av någon anledning. Vi har oftast träffats på offentliga ställen som caféer och sånt. Förutom när jag var yngre men det är flera år där som jag inte minns så mycket av så jag är inte säker riktigt på om jag träffat hans föräldrar. Han syster har jag träffat någon gång dock.

Kan jag ställa/lägga den på kistan tillsammans med nå blommor eller hur ska jag göra?

Jag vill ju väldigt gärna ge den personligen till hans föräldrar men det känns nästan fräckt att höra av mig till dom nu när jag inte haft kontakt med dom tidigare, eller?

Ha en bra dag! // Pernilla

VästkustFia
2

Jag har mycket svårt att tro att någon kan ta illa upp av en sådan fin gest! Det finns absolut inget fräckt eller ofint i detta. Att man inte känner alla sina vänners föräldrar tycker jag inte är något konstigt, det beror ju helt på i vilka sammanhang man brukade umgås. Du kan ju förklara lite kort att ni var nära vänner och att du vill göra detta till minne. Hur föräldrarna reagerar kan man förstås inte förutsäga, de är kanske helt förlamade av sin sorg och då kan det vara svårt att fungera socialt och säga "rätt" saker, men det tror jag i så fall du har förståelse för. Min gissning är att de ärligt kommer att uppskatta om du presenterar dig för dem och ger dem teckningen i samband med begravningen. 

Lycka till Blomma

[Mia-Li]
1

Om du vill ställa den på kistan eller liknande måste du fråga de först.
Det är deras begravning och de som bestämmer.

Men jag tycker gott du kan ge de den efter begravningen. OM du inte vill fråga de om du får sätta den på kistan.
Jag hade bara blivit glad om någon hade kommit med sådant.

pernillaa
1

Kanske det är lämpligt på minnesstunden efter begravningen?

[Mia-Li]
1

Ja det tycker jag nog är bättre.
Då kan du prata lite mer med de.

🌺

pernillaa
0

Tack för er hjälp.