Egoistisk?
För att dra en lång historia lite kortare så…
Jag är uppväxt hos min farmor och farfar. När farfar dog så flyttade jag ner hit. (har flyttat lite tidigare också). Jag och farmor pratar i princip med varandra varje dag i telefon. Varken min pappa eller faster bryr sig nämnvärt om henne, besöker henne någon gång i veckan. Hon är 88 år, och bor hemma, och tillhör den "gamla stammen", som sparat vart enda öre.
Nu har hon kommit in i en sådan fas att hon är orolig om hon ska vakna när hon somnar. Och hon vill att jag ska ärva allt, förutom arvslotterna då, så har hon alltid velat haft det. Idag pratade vi lite löst om det, och jag sa åt henne att om det verkligen var hennes önskan, att hon skrev det, för annars kommer det garanterat inte bli så.
Känner mig så hemsk egoistisk nu efteråt.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Varför skulle du vara egoistisk? Hon kan få min adress! 
Allvarligt talat, är det hennes önskan så tacka och ta emot. Tänk om min familj hade 1% kärlek till mig som dina farföräldrar har för dig.. Ska tala om att jag blir riktigt avundsjuk! Dom gör ju inget annat än talar om för dig hur mycket dom älskar dig, Vad är det för fel i det? Om hon ville så kunde hon ju skänka dig allt redan nu och då skulle ingen få nåt. Skulle DET hända mig så skulle jag nog känna mig egoistisk men inte annars.. Var tacksam att du har dessa 2 personer i ditt liv och tänk på att ni 3 är väldigt privilegierade som har varandra.
Om Din farmor vill, så hjälp henne ta kontakt med en jurist eller advokat. Ibland har bankerna sådana.
När min mans moster ville fixa lite. Så tog vi kontakt med banken. Två trevliga personer kom hem till henne ( hon hade lite svårt att ta sig dit.) Hon fick berätta vad hon ville skulle ske. De konstaterade samtidigt att hon inte var senil eller så.
Så nu har hon fått det som hon vill.
Var rädda om varandra
Jag har berättat för henne om Fonus och Familjens Jurist som hjälper till med sådant, och förvarar det hos dem, och bevakar att allt går rätt till efteråt.
Men, jag känner mig fruktansvärt egoistisk för att ens tagit upp det. Även om jag vet precis vad hon vill. Tror inte heller hon vill tro att pappa och min faster skulle vara sådana att de "tog allt". Fast hon vet nog det innerst inne också.
Säger man till en gammal släkting som är rädd för att dö, att hon bör skriva ett testamente? Hmm? 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

David du ska absolut inte känna dig egoistisk.
Absolut inte.
// Liinda