HUR F*N KAN HAN GÖRA SÅ?
Nu är det så här att förut vid matbordet fick jag förfrågan av mamma om jag vill gå på farfars urnsättning och jag sa att jag ville det. Och då får jag veta att min farbror har sagt att han tycker att bara pappa och han ska gå. Men vadå jag tycker inte att begravningen är klar på långa vägar förrens farfar har kommit ner i jorden och kunna få sin sista vila. Det är ju för fan DEN som man vill se och veta att han hamnar i jorden och ingen annan stans.
Jag är riktigt jävla arg på min farbror, han har ingen som helst rätt att göra så här det är ju för fan min farfar vi snackar om. Och dessutom så vill min brors sambo åka med oxå eftersom hon inte var mä på begravningen så känner hon att hon vill gärna vara med på urnsättningen och det vill ju mamma och min bror oxå!
Men min farbror har tydligen bestämt sig för att det bara är pappa och han som ska gå :'( Detta gör mig riktigt jävla arg och ledsen, detta är ju något man gör tillsammans och inte bara några. Jag har ju fan farfars blod i mina ådror oxå! Det är inte bara pappa och min farbror! Farfar har ju betytt jätte mycket för mig under min uppväxt och jag vill inte bli utlämnad för så kommer jag känna om jag inte får vara mä. Har stor lust att ringa honom och skälla ut honom asså.
Men han känner väl eftersom han är äldst så ska han bestämma allt och det är på inga andra punkter det ska vara slut så. Jag vet inte alls va jag ska göra. Mamma sa så att om inte vi får vara mä så kan Min farbror urnsätta honom själv och sedan kommer vi dagen efter, men om jag känner min farbror rätt så kommer han dra med sin sambo och hennes barn om vi inte kommer det är jag mest rädd för. Och jag vill vara en del av farfars urnsättning.
Känner mej så ledsen just nu, skulle kunna lägga mej i sängen och gråta i dagar just nu! =( 
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Jag vet att du förmodligen INTE vill höra detta, men… Jag kan kanske förstå din Farbror.
Jag och min sambo har begravt 2 barn och vi hade ingen begravningsgudstjänst och ingen var med vid urnnedsättningen.
Det var bara vi som var med på minnesstunden.
Ang urnnedsättningen så kändes det som om det ALDRIG tog slut…
Först minnesstunden och sen urnnedsättning, det blir liksom för mkt, man får ta adjö för många ggr och det blir bara jobbigt.
Kanske din Farbror tycker lika? Att det blir jobbigt att ha fler folk närvarande, som sörjer, han kanske inte orkar/kan sörja mer just nu, kanske inte orkar vara runt andra människor.
Jag säger inte att han gör rätt och jag vet ju inte den egentliga anledningen till att han har bestämt sig för detta, men kommer med en liten förklaring iaf.
Kanske du skulle ringa upp din farbror och fråg honom (inte vara arg) varför han vill göra på detta sätt?
Nej tänker inte ringa min farbror, min pappa får sköta det där.
Men jag har samma blod i ådrona som min pappa och farbror, och jag har väl lika mycket rätt att få vara med på urnsättningen som min pappa och farbror.
Jag säger som *1, vet ju inte varför han vill ha det så här men.. En del vill ju ha en begravning med de närmaste bara och dit räknas föräldrar, barnen och syskon. Det är kanske så han tänker? Hur ville din farfar ha det? Det kanske var han själv som ville ha de närmaste bara? Sen måste ju din pappa ha ett ord med i laget, tycker man. Har du frågat honom?
Pappa vill att alla ska vara med på urnsättningen. Jag vet inte hur farfar ville ha det eftersom vi aldrig pratade om det när jag var mä.
Detta är min farbrors verk helt och hållet.
Din farbror har ju ingen bestämmande rätt.. Prata med din pappa, säg som det är. Varför skulle alla andra uteslutas?
Min farbror har bestämt att vi får ta hand om farfars urnsättning. Men då sa jag till pappa, ring honom och säg att du och han får gå själva. Men han tycker att varken jag eller min bror hälsa på farfar speciellt mkt när han var i livet och då funderar han på varför det är så viktigt nu när han är död.
(min bror är inte barnbarn till minfarfar) olika pappa.
men han tycker att inte vi ska ha någon rätt att vara mä på urnsättningen för att vi inte hälsa på honom så mkt när han levde.
*6 Jösses! Din farbror kan inte och får inte bestämma själv/ensam vem som kommer på begravningen eller inte. Det kan ju vara många som vill säga farväl fast de inte har träffat honom på ett tag.
Det var den dummaste ursäkt/orsak jag har hört på länge!
Vi har redan haft begravning, nu är det urnsättningen kvar.
jag skulle nog tänka så här: Är det värt att det blir en tragisk ovänskap, mitt i allt detta? Är det så ni vill minnas det? Bittra tankar och rivalitet?
Det känns nästan som att detta blivit ngn sorts prestigesak.
Om du verkligen funderar och vill veta varför, så tycker jag att du ska ta kontakt med din Farbror och fråga honom.
Tala om för honom att det här är viktigt för dig.
Jag tror att det mkt väl kan vara så att din farbror helt enkelt inte orkar ha er alla med, han kanske verkligen vill att Han och hans bror (din pappa) ska få en chans att ta farväl i enskildhet.
Många gör så. Släkt och bekanta får vara med och ta farväl på begravningen medans urnnedsättningen hålls för de absolut närmaste anhöriga, t ex barn och fru.