Sorg iFokus

Sorg

Etikettkärlek
Läst 2538 ggr
Gullan402
2009-02-21 14:34
0

Tacksamhet mot min döde man

För lite drygt 2 år sedan, strax före jul avled min man och barnens pappa plötsligt. Barnen var då 3½ och 7 år.

Idag känner jag mig STARK, jag har klarat av att bo kvar i huset med allt som tillhör ett hus.

Jag var sur/arg många gånger när min man mer eller mindre tvingade mig till saker för att jag skulle lära mig.
Han ställde kravet att om jag inte fixade ett körkort skulle han separera från mig. Jag hade övningskört till och från i många år men nu var jag ju gravid. Vi hade råd så det var inte problemet. Jag var tvungen till att köra 1 lektion i veckan på körskola samt att jag övningskörde mycket med honom. Utan körkort hade jag aldrig klarat mig idag.

Han tvingade mig byta däck för jag skulle lära mig.

Jag blev tvingad att lära mig att smutsa ner mig, d v s riskera att få olja på mig.

P g a arbetslöshet skickade AF mig på en verkstadsutbildning. Jag var gråtfärdig men min man övertalade mig att åtminstone börja. Sen hjälpte han mig med skolarbetet. Jag fick till och med öva hemma att svetsa, jag var livrädd för svetsen. Men jag övervann min rädsla och lärde mig.

Hur många gånger har han  lyckats få mig att göra saker jag aldrig i min vildaste fantasi skulle våga drömma ens om att göra.

Sorgen kommer aldrig att gå över men jag hade varit ett vrak fullständigt idag om han inte mer eller mindre tvingat mig till saker. Idag vågar jag prova det mesta vad det gäller bilen, värmesystemet etc. Jag hade stått helt handfallen utan denna kunskap.

Tänker tillbaka när jag skulle lära mig backa och fickparkera hemma på hans föräldrars ladugårdsplan med oljefat och svärfars NYA bil " i vägen".

Eller när vi skulle köra svågerns 1 år gamla bil + släp. Innan vi kommit ut på allmän väg kliver min man ur bilen och säger att jag ska köra. Varför då undrar jag? Jo, jag tog en öl innan i verkstaden. Hm, jag var måttligt glad. När vi kommer fram och lyckats backa in med släpet efter 8 sorger och lika många bedrövelser så tar min man ratten på vår bil som stod där. Men du har ju druckit, du kan inte köra sa jag. Nä, inte droppe sa han, jag VILLE att du skulle köra med släp…
Tack för den, men efter det har jag kört med släp många gånger och tränat upp mig och är faktiskt riktigt duktig på att backa och vända.

Så idag känner jag EN STOR TACKSAMHET över allt jag fått lära mig och det jag åtminstone har ett hum om.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[GunillaF]
2009-02-21 15:00
0

En väldigt klok och framsynt man du hade. Jag förstår att du är tacksam.Skrattande

[kalelo]
2009-02-21 22:10
0

Vad bra med någon som kompleterade dig och som tvingade dig att lära dig det, trots att det just då iaf inte var din starka sida. Sen så är det ju super att du har en så positiv attityd till det nu.

*kramar om*

Gullan402
2009-02-21 23:50
0

#1 han var klok men det fattade jag inte då. Men en tanke kan vara att han inte ville se mig lika hjälplös som sin mor. Hans far både styrde och ställde. Moderns självförtroende var och är i botten totalt, hon kan inte ens byta en glödlampa.

#2 Jo vi kompletterade varann, vi var väldigt olika som personer men på något konstigt vis lika ändå. Den positva attityden har vuxit fram med tiden efter hans bortgång. Sen blir jag påmind av mina barn allt som oftast att vilken tur att pappa lärt dig det och det.
Sen blir jag allt lite impad av att de kan säga till min väninna att min mamma kan faktiskt det alldeles själv när hon säger att nånting får vänta tills hennes man har tid.Flört

Lilacbower
2009-02-21 23:58
0

Goa barn du har!

Ensam - men stark!

[Norum]
2009-02-22 10:08
0

Vad glad jag blir av din berättelse! Glad

Själv har jag det lite tvärtom just nu, tack och lov. Jag och mitt ex hade bilplåtslageri och bodde i hus. Så jag har kört bärgningsbil, svetsat, spacklat och slipat, Eldat i pannan, skottat och fixat. Gjort allt som en människa kan göra känns det som ibland..

Så nu är det bara SÅ skönt när min sambo går ner till pannan och fixar med värmen. Tycker om att se honom skotta snö. Sen vet jag att jag kan OM jag vill men.. tja, rätt skönt att vara "lyxhustru" ibland. Oskyldig
Men det är kart, det är ju för att jag vet att jag kan… men inte behöver.

Gullan402
2009-02-22 10:14
0

# 5 Just  det, håller helt med dig. Eldningen i  pannan skötte min man till största del (men jag hade lärt mig elda och eldade om han var borta), snöskottningen skötte han också och det mesta med bilarna åtminstone sen barnen kom. För då fanns inte den tiden till pedagogiska lektioner längre på samma sätt.

[Norum]
2009-02-22 10:31
0

Det är väldigt viktigt att man är självständig och inte står där helt handfallen om nåt skulle hända. Sen får man ju en självsäkerhet just "bara" för att man kan,,, :-)

siberlina
2009-02-22 19:13
0

det kanske  är tack  vare   din man som du har  lyckats bo kvar i huset . vilken    underbar man. men va hände   med  honom…

Gullan402
2009-02-22 20:14
0

#8 Jo det är klart min mans förtjänst att jag faktiskt kan bo kvar.
För att göra en lång historia kort så skulle han opereras för fickor på tarmen. En normalt sett ganska enkel magorperation men det tillstötte en himla massa komplikationer. Han skulle kommit hem på en 3-5 dagar, han blev kvar på lasarettet i lite drygt 100 dagar. Bl. a fick han 2 tillfälliga stomier, som skulle läggas om ett antal gånger per dygn eftersom stomierna läckte. Alltså hela magen var som ett stort sår, men visserligen hade lite av det läkt ihop under tiden på sjukhuset. Men tanken var att han skulle bli helt återställd.
Kvällen innan han dog kände han sig som han han hade början till en förkylning. Lite hostig och snuvig.
Jag och barnen hade tillfälligt flyttat hemifrån för att få lite ro, ibland behövde såret läggas om 3 gånger per natt och  varje omläggnng tog minst 1 timme. Jag klarade inte av att ha dygnet-runt-jour så distriktsköterskorna fick ha nattpasset. Men varken jag eller barnen kunde sova med folk springande här och bilar etc. Så vi flyttade till en lägenhet 1/12. Men vi var här hos min man nästan jämt i alla fall, vi bara sov i lägenheten.
Morgonen efter när jag kom hit så låg han död i sängen.

Lilacbower
2009-02-22 20:17
0

Men du…………kramar om!

Ensam - men stark!

[Norum]
2009-02-22 20:44
0

*9 Fy, vad hemskt! Vilken chock det måste ha varit… Och vilken styrka du har som har lyckats t dig upp. Strongt gjort! Glad

lizz040404
2009-02-22 20:56
0

Tusen kramar på dig!!!!

Inser att det bara äär att kämpa vidare …

Blir så imponerad av din styrka….

lisa

ann74
2009-02-23 23:13
0

Ja det är klart du ska vara tacksam mot din man. Man blir glad att läsa din berättelse. Du ska vara stolt över dig.

[kalelo]
2009-02-23 23:35
0

*kramar om* vad du är stark i allt detta

Alexej
2009-02-24 23:31
0

Gråter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus