Fotografera på begravning - Ja/Nej?
De senaste begravningarna jag har varit på, har de varit fram med kameran och fotat kistan, blommorna mm.
Jag personligen tycker det är riktigt risigt gjort, och jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag tar så illa vid mig.
Men det känns lite som att "ska ni inte fota den avlidne också när ni ändå håller på??".
På min pappas begravning var det samma sak med kameran, och visst, jag kan väl på ett sätt förstå att man vill ha bilderna kvar, men samtidigt tycker jag det kan få vara ett fint, om än sorgligt minne.
Som jag redan har sagt, så kan jag inte riktigt sätta ord på varför jag tar så illa vid mig, men ni kanske förstår endå ;)
Men vad tycker ni om att fotografera en begravning?

Om det är efter att alla har gått ut från rummet så kan jag tycka att det är okej, men absolut inte under några som helst omständigheter under själva cermonin eller medan de andra sörjande fortfarande är kvar där inne.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det jag har varit med om så har det inte varit så att prästen har stått och läst böner och det har fotograferats, men s fort själva begravnings ceremonin har varit klar har det börjat fotas inne i kyrkan innan alla hunnit ut.
När pappa hade sin begravning fotades det en massa ute vid graven också, medans allt folk stog där. Man hade inte direkt någon lust att vara med på kort i ett sådant tillfälle, men man orkade heller inte springa och gömma sig för begravnings papparattzin.
Pappa hade pratat med sin kollega, som också jobbade med min bror, som är en seriös amatörfotograf på fritiden att ta bilder.
Han stannade kvar efter att ALLA hade gått, innan han ens plockade fram kamera utrustningen med extra ljus och allt.
Vi fick jättefina bilder från begravningen, dvs på kistan och alla blomorna runtomkring. Jag uppskattar att vi har de bilderna idag, 4 år senare.
…men skulle någon ha hållt på med kamera tidigare, då vet jag inte vad jag skulle ha gjort.
Att ta bilder på en massa sörjande, ledsna människor utan att ha bett om tillåtelse av dem var och en personligen, är riktigt respektlöst och kränkande. Snacka om övertramp.
Jag tycker ockaå attd et är ok att ta bilder när allt är över liksom. Men jag skulle inte vilja bli fotad i min sorg i kyrkan eller vid graven.. Det känns fel och respektlöst.
En sån gång måste man vara finkänslig.

På min dotters begravning fotade en god vän till oss. Han fotade innan, under och efter utan att jag märkte något. Han fotade under precessionen till kyrkogården och under avskedet. Han skötte det så bra att ingen nog märkte någonting. OCH naturligtvis för att en vänlig själ frågade om vi skulle vilja att han blev tillfrågad.
Är glad idag att jag har mina foton!
Ensam - men stark!
När min mormor begravdes så fotades det hej vilt hela tiden. Även när prästen talade. Jobbigt med alla blsixtrar. Hänsynen flög tydligen iväg. Min mor hade uttryckligen sagt ifrån fotografering under akten. Gärna före och efter, men inte under. Tror det var 1(en)
som hörsammade det.
Väldigt osmakligt.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

När vår vän fotograferade så märkte jag inte av några blixtar……
Vi var närmare 400 personer men jag har inget minne av att det togs en massa kort! kanske jag inte minns eller så var det oviktigt i allt annat!
Ensam - men stark!
Kan man sköta det så smidigt är det ju toppen!
Själv har jag upplevt det som #6 skriver, tyckte det bara "smattrade" av blixten "hela tiden".
Vi märket allt dessa blixtrar. Sen mobiler som kördes upp precis framför oss. Ingen hänsyn till de sörjande.
Väl mött, Tatsja

Vi hade väl kanske tur! Eller så var det någon som styrde upp det - har ingen aning!
Ensam - men stark!
Ja, kanske kan dessa fotografier hjälpa till i sorgearbetet. Vi alla sörjer väl på vårat eget vis, och det kanske är till en hjälp för dem, även om inte jag personligen har något behov av det.
Visst, för min del gör det väl inget så om man fotograferar, om man gör det snyggt. Men jag har upplevt det som att det har fotats på så sätt att man har kännt sig besvärad och velat gått där ifrån, just för att jag vill inte vara med gråtandes på bild.
Jag vet en som förlorade sin sambo i leukemi. Hon har bilder på honom som död bland annat. Kanske har hon fotograferat detta för att kunna visa deras barn en gång i framtiden, då han lämnade dem som ung med två små barn som troligen inte kommer att minnas honom som vuxna. Men det är ju en del i deras sorgearbete. Jag skulle inte vilja se sådana kort på honom, även om jag var bekant med honom.

Tror att det är samma sak med detta som med så mycket annat att det inte finns några rätt och fel! Det som passar någon passar inte alla och tvärt om.
När det gäller sorg och sorgearbete måste de närmaste få göra det som är rätt för dom!
Ensam - men stark!
#13. Håller med dig
På min mammas och mormors begravning så fotade många efteråt, det var helt okej, ingen använde blixt utan det var diskret.
Anser att man måste fråga de närmaste och även prästen om lov först. Då blir det inga missförstånd.
Sen något jag retar mig på, som hände på mormors begravning. Mitt under akten började en mobil ringa och vederbörande svarade. Han pratade så högt att det var omöjligt att höra prästen. Osmaktligt
Väl mött, Tatsja
What?! 
Gör någon så på min begravning ska jag nog spöka för denne resten av dennes liv 
#15. Säger som 16… va?
Så respektlöst! 

#12, började gråta över bilden.. känner bara hur man verkligen ser hur ledsna ni är, med den blicken ni har.
Men sen håller jag med, jag kan också störa mig på folk som beter sig respektlöst!
När min farmor dog, och mitt under begravningen så kom den upp en tjej och en kille och frågade om man inte kunde öppna kistan så de fick se den döde och kanske ta en bild.
Jag var bara 4 år då, men jag kommer ihåg hur arg min pappa blev!
Jag tycker det var så repsektlöst av dem.
Och sen som #15, sa, så håller jag med om att det var väldigt respektlöst!
De förstör ju för folk som sörjer. Nära och kära som bara vill tänka.
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.
Tyvärr hör man dessa telefonen i många sammanhang där de inte ska vara på. Även om de satts på ljudlös, så har de vibrator på. När mormor begravdes så var det både ringsignaler och vibrationer. Tänk er vad det ekade när telefonen vibrerade mot träbänakarn. Lovar det ekade i kyrkan. Sen bara ha mage att som en som fick samtal. Ursäkta, jag måste bara ta detta.
Vi som hörde konversationen, förstod att det var en hemmavarande sambo som ville att han skulle handla lite mjölk och bröd efter akten. Hon var ju hemma med sjukt barn. Osmakligt att ringa och ännu värre att svara.
Nej, mobiler ska vara AVSTÄNGDA under akterna.
Väl mött, Tatsja