Vet någon hur det fungerar?
Fick nyss ett hemskt besked….
Jag är betydligt äldre än mina systrar (tvillingar). Deras vän var med om en bilolycka för ca 1 vecka. Ikväll fick vi veta att han förmodligen inte kommer klara sig. Innan trodde vi att det skulle gå bra. Kompisarna är utom sig av oro och sorg.
Jag frågade om de har hälsat på honom, men fick till svar att dom inte fick. Hans föräldrar har sagt att ingen får komma dit.
Kan det fungera så? Dessa ungdomar behöver och vill verkligen få komma till honom. Det är ett väldigt stort kompisgäng, och dom behöver finnas där för varandra och honom.
Kan tilläggas att killen är över 18. Vet inte om det spelar någon roll
Kan föräldrarna verkligen förbjuda mina "ungar" att åka dit? Jag vill också åka med. Pussa honom, be honom att kämpa på, och i värsta fall tacka honom för allt han har gett oss. Jag gråter lika mycket som mina "ungar". Vi känner , och har alltid kännt att vi har en stor gemenskap allihop, unga som äldre.
Vad ska jag göra, vad ska jag säga? Kan jag slänga in alla i flera bilar och åka upp? Han ligger ca 10 mil från oss, eller är det lönlöst? Det här blir bara för mycket. Dom vänder sig till mig, men jag vet inte vad jag ska säga. Personligen tycker jag att vi bara ska åka upp och tvinga in oss till honom,,,,,
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Jag vet inte om föräldrarna kan förbjuda men jag vet inte. Kan du inte ringa doktorn eller avdelningen och fråga?
Jag skulle också vilja åka dit om jag var ni.. Ingen kan ju förbjuda er att vara utanför rummet eller så. Han kanske inte orkar med besök men vetskapen om att ni finns där kan ju kanske vara till hjälp.

Orkar? Ja, jag vet inte, han har legat i koma hela tiden, kopplad till en respirator. Fick ett besked nyss att dom kallar hans hjärna för död. Vad betyder det egentligen? Är det slut då? I morgon är det jag som ringer till Uppsala och kräver ett svar, för dessa ungdomar om inte annat…
Är han hjärndöd, då är det slut.. Tyvärr.
Det finns inte längre något ni kan göra..
Då kommer dom att koppla bort maskinerna när som helst. Kanske efter en diskussion om organdonation med föräldrarna.

Neeej!!!! Åhh, det vet jag inte om vi orkar, att det är slut alltså, fast vi har väntat på det.
Men då måste vi väl få åka upp??? Kan man neka människor det? Det hoppas jag verkligen inte!!
Vad ska ni göra där då? Då är det väl bättre att vänta tills han kommer tillbaka och ni kan ta farväl på bårhuset? Just nu är det en massa rutiner och saker på gång.. Jag skulle absolut vänta..

jag vet inte riktigt, tjejerna bor i mobilerna just nu, alla är knäckta, jag gör det dom vill, vill dom åka så åker vi, ärligt talat bryr jag mig inte om hans föräldrar just nu. dom har inte ensamrätt på att älska honom. han vill att vi kommer, det är jag säker på, han är ju en del av oss, oj oj det här kommer nog bli en lång natt…
Tycker synd om er alla… Kommer att tänka på er i dag. Det finns inte så mycket man kan säga en sån här gång.
Vill gärna veta hur det går för er..

Jag blir så j******la förbannad. Att killen ligger hjärndöd är helt fel. Någon sjuk jäkel i bekantskapskretsen sprider sådana rykten. Hur fan kan man göra så?
Däremot ligger killen fortfarande i koma. Men det ser ju bra mycket ljusare ut på det sättet än om han skulle vara hjärndöd….
Vi hoppas o hoppas o hoppas o hoppas o hoppas o hoppas
Låter ju konstigt men det är bra att han "bara" ligger i koma.. Om du förstår mig rätt nu. Kanske förstår den som har spridit ryktena inte skillnaden?

När min syster dog bestämde mina föräldrar att bara familjen skulle vara med på begravning. Som mina systrar och jag tyckte var helt fel eftersom vår lilla lilla syster var 26 år, hade eget liv, med kompisar, f.d. osv. De (mina föräldrar) blev helt paff att höra detta. De ville väl, men man kan inte neka till andra att gå genom deras sorg.
Till slut skrev min äldsta syster till de två killar som hade varit mycket med Z och jag tog hand om hennes kompisar från Handelshögskolan. Några kom till begravningen och flera mailade.
Förresten några från familjen som min pappa speciellt ville ha kom inte pga andra engagemang och det känndes helt fel för att han hade väl föredragit i början i alla fall ha dem än min syster vänner.
Valet är till den som försvann. Z hade sagt att om hon dog hon ville ha enbart vi 5 (systrar+föräldrar) och ingen annan. Fast då skrev hon aldrig detta och då blev det mer "min föräldrars val för begravningen.. Deras sorg också, men ändå.
Tack för alla som skickade vina ord om stöd.