Sorg iFokus

Sorg

Etikettbegravning
Läst 11706 ggr
LenaR
2010-11-07 20:13
0

Begravning

För ett par veckor sen (fast det känns som en evighet) gick min mamma bort. Hon hade varit sjuk länge, så det var ingen chock. Ändå var det väldigt omvälvande. Och fast jag trodde att det skulle kännas som en lättnad att hon fick frid, så är det bara tungt.

Begravningen är en extra tyngd i det hela. Eftersom alla släktingar finns långt upp i norr eller nere i söder om de alls finns i landet, så är det jag som har ansvaret. Begravningsbyrån är en stor hjälp, likaså prästen, men jag vill ha fler råd om hur jag ordnar det så bra som möjligt.

Så jag skulle vilja veta, vad är det bästa ni varit med om på begravningar? Finns det några vackra psalmer/dikter/bibeltexter någon vill rekommendera? Finns det något man ska undvika?

Berätta för mig vad ni vill.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Teddy]
2010-11-08 02:09
0

Min mamma begravdes borgerligt. Det ger lite mer utrymme för egen utformning av begravningen.
Mamma älskade Ta mig till havet, och den spelades som sista melodi.

Tänk inte på vad andra ska tycka om det du väljer. Det är din mamma, du väljer. Kanske har du någon som står dig nära i släkten som du kan prata med, men annars tycker jag att de får respektera dina val.

Begravningsbyrån jag hade var guld värd. Jag behövde inte göra mycket, vi satt och pratade och sedan fixade han med allt. Eftersom begravningen var borgerlig förättade begravningsentrepenören jordfästningen. Han hade också förslag på dikter, som han läste.

Många tycker att det tar för lång tid här i Sverige mellan dödsfall och begravning, men jag tycker att det är bra. Man hinner tänka igenom och hinner ändra sig i lugn och ro och behöver inte stressa fram beslut.

Jag hoppas att det går bra för dig.
Det är snart 5 år sedan min mamma gick bort. Saknaden är stor, en mamma är en mamma!

Maria
2010-11-08 19:44
0

Min mamma gick också bort för 5 år sedan och vi hade en begravning i kyrkan.

Pappa ville ha en CD skiva spelad med Benny Andersson och Helene Sjöholm, vilket inte var några problem. Det blir liksom ett avbrott i all kyrkomusik som kan kännas befriande.

Som psalm valde vi själva en barnpsalm vilket prästen (en kvinnlig höggravid) tyckte var så fint.

"Det gungar så fint" Jag tycker det är en väldigt vacker psalm.

Sedan är det skönt om prästen/förrättaren är lite påläst om din mamma så att han/hon kan prata lite mer personligt och kanske lättsamt för det är ju sorgligt nog som det är.

Jag har varit på begravningar som varit så tunga både vad det gäller själva pratet och valet av musik. Det är visserligen en smakfråga men döden är ju naturligt så kan man så ska man försöka göra avskedet så vackert och lättsamt som möjligt, tycker jag ska jag väl tillägga.

Jag hoppas det kommer att bli en fin dag trots allt.Glad

/Maria

LenaR
2010-11-08 23:53
0

Tack för era svar! Jag känner mig stärkt i min önskan att det blir så personligt som möjligt. Jag ska inte vara så rädd att göra som jag tycker… Glad

AusaBausa
2010-11-13 10:40
0

samma här vi bestämde väldigt mkt själva och prästen var otroligt duktig och hjälpsam, uppskattade att hon under begravningen sa: att ni har berättat detta o detta om er far/man o det kändes så bra att hon sa just så o inte att själv pratade som om hon kände honom.

Vi spelade 2 skivor på begravningen: först jag har lånat en ängel av shirley clamp och vid slutet spelade vi en av pappas favoritlåtar: Island in the stream med kenny rogers o dolly parton. Prästen berättade också att vi spelade denna låt just för pappas skull så ingen skulle undra varför vi valde den..

det var en helt underbar begravning.

Jag ville också läsa en dikt men visste ej om jag skulle orka så jag sa t prästen att om jag orkar gör jag det när vi är framme vid kistan..=ingen som visste om jag ej skulle orka ingen press från ngt håll..MEN jag orkade(eller stålsatte mig) o det kändes sååå skönt!

Psalmer som vi bla hade var: jag har hört om en stad ovan molnen som pappa gillade.

Du ska absolut stå på dig o få den begravning du/ni önskar..

vår begravningsbyrå sa att vissa präster är väldigt traditionsbundna men har börjat inse att folk vill bestämma mer själva..

Kram o lycka till Glad

LenaR
2010-11-14 19:32
0

#4 Bra med psalmtips! Jag har valt "Bred dina vida vingar", för den har en fin folkvisemelodi, men i övrigt har jag inte gillat någon av psalmerna jag fått föreslagna. Ska kolla upp "Jag har hört om en stad".

Tack för allt ni berättar! Ju mer jag får höra, desto lättare blir det att bestämma sig.