Hur länge?
När ska man börja oroa sig för någon som inte vill sluta sörja? Hur lång tid kan den första svåra fasen vara, när man inte ens kan tänka på goda minnen för att de gör för ont?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus

Det är svårt att avgöra. Det enda man kan göra är att finnas där för personen.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#1 Ja, det är viktigt, att våga vara hos den som sörjer. Hur många gånger slarvar vi inte med det för att vi inte vill vara påträngande?
Jag fick ett svar inne på psykologi om att titta efter depressionssymptom som att inte kunna sova, gå ner (upp?) i vikt, inte ta hand om sig. Det ser ut som något att hålla sig till, om man undrar om sorgen tagit överhanden i livet.
Mvh Lena

Sorg är olika för oss alla vi har rätt att sörja på vårat sätt. Man kan inte säga att det tar en viss tid. Min äldsta dotter dog för 1½ år sen och nu har jag min hittils svåraste tid med sorg och saknad. Det sägs att den första fasen chockfasen tar ca en vecka men det stämmer inte på mig.
Visst kan man gå in i en depression det vet jag men sorgen är individuell. Du verkar vara en underbar medmänniska som verkligen bryr dig om dina nära och kära…kram på dig
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
Xinluo, jag beklagar djupt din sorg. Jag tror inte jag hade klarat chockfasen på en vecka jag heller om jag hade förlorat ett barn.
Det är nog som du säger, man kan inte veta hur lång tid det tar att hitta ur sorgen. Och jag vet själv att den kommer och går. Det gör det ännu svårare att veta när sorgen gått över i depression, vare sig för egen del eller för någon man känner.
Tack för ditt svar!
Stor kram tillbaka!
Mvh Lena
Sedan kan jag tycka det är märkligt att man idag inte ska få lov att sörja utan att man är snar att överväga depression.
Jag förstår frågan för visst kan det utvecklas till en depression man har svårt att ta sig ur men sorg är ändå något naturligt som måste få ta sin tid.
Jag vet en äldre man som blev änkeman och som veckan efter var hos sin husläkare för att få förnyade recept. Det hade ingenting med hustruns död att göra men han berättade gråtande givetv
Jag tror att det är ganska vanligt tyvärr.
/Maria
#5 Jag tror inte jag är snar att överväga depression. Det här var en nätvän, som gav en bild av sin sorg ett år efter att hon förlorat en familjemedlem, och det lät som om sorgen fortfarande dominerade hennes liv totalt. När jag frågade vidare berättade hon annat, som gav mig en annan bild. Så för hennes del var det säkert normalt sorgearbete.
Din historia klipptes, Bumbleboo, men jag förstod andemeningen ändå tror jag. Det är inte klokt att människor får antidepressiva så snabbt. Det kan inte vara friskt att behandla bort sorgen på det sättet. Förlusten finns ju där ändå!
Kram till alla!
Mvh Lena
#6 Jag såg det nu
och som sagt så var andemeningen att han efter en vecka fick antidepressiva på sitt vanliga läkarbesök. Klart att han var ledsen när han nyss blivit änkeman.
/Maria