hur ska jag göra?
Jag är 17 år när jag var 15 upplevde jag något inget barn eller vuxen borde uppleva, jag såg min morbror dö..det är snart 2 årsen min morbror gick bort. Han var mer som en pappa för mig. jag var där när det hände. han hade trillat ihop och fått en hjärtattack, han dog.
Jag går igenom den dagen varje dag i mitt huvud. men precis när det hände, så blockerade jag alla känslor, för min familj behövde tröst. Så jag har aldrig riktigt accepterat att han är död. JAg drömmer om honom rätt ofta, är det konstigt att jag inte vill vakna upp? jag vill bara fortsätta drömma så jag kan se honom och höra hans röst. Jag försöker nu tänka och intala mig själv att han inte kommer tillbaka, men jag vågara inte släppa den blockeringen. för jag vill intala mig själv att han kommer tillbaka, men det gör han inte… Ibland drömmer jag mardrömmar att jag hittar honom där igen på golvet död och att det är mitt fel. JAg önskar att det aldrig hade hänt. men det känns inte som två år sen det känns som igår.
Jag skulle råda dig att tala med en kurator. Det brukar vara bra att få tala med dem. De kan ställa de rätta frågorna till dig, så du kommer igång med ditt sorgearbete. De är utbildade på sånt här.
Beklagar din sorg,
Du är inte skyldig till att din morbror har dött. Tänk så här istället, han slapp dö ensam eftersom du var där.
Att vakna på morgonen och inte vilja stiga upp är tufft, då gäller det att ha något positivt att se fram emot i vardagen. Det är inte så lätt att hitta, men anstränger man sig så hittar man säkerligen något. Om inte så får man tvinga sig ändå för sin egen psykiska hälsas skull.
I mina öron låter det som om du har ångest varje morgon när du vaknar, precis som jag de tunga dagarna när jag vaknar och inte vill stiga upp… sök hjälp!!! Det tar tid, även när man har fått hjälp. Men man har någon att bolla med hur mans ska lösa problemet och vilka verktyg man kan försöka använda för att det ska bli bättre.
Svaret på hur du ska kunna må bättre finns på insidan utav dig, och man kan behöva hjälp för att finna det.. så sök hjälpen!!
ATT SÖKA HJÄLP BETYDER INTE ATT DU ÄR SVAG, UTAN ATT DU ÄR STARK.
**KOM IHÅG!!!!
**Du är inte ensam.
Hur är det?