Pakistan
Översvämningarna i Pakistan drabbar många fler människor än jordbävningen i Haiti, men katastrofen får bara en tredjedel så mycket uppmärksamhet i svenska medier, enligt medieanalysföretaget Retriever.
http://flutetankar.blogspot.com/2010/09/pakistan-oversvamningen-och-framtiden.ht…
Vrf får Haiti men uppmärksamhet än i Pakistan? ![sad]

Det dör ju MYCKET flera människor i Pakistan ju.
Bristande intresse är orsaken.
Haiti är i viss mån ett turistland och dessutom en viktig handelsport för till exempel bananer och kaffe. Dessutom ligger det i ett välkänt område och nära USA. Haiti är väluppmärksammat och har länge fått bistånd från olika i-länder.
Pakistan, ja vad vet vi svenskar om Pakistan? Majoriteten vet ytterst lite. De som vet något överhuvudtaget har ofta en negativ bild av landet ("terrorister").
Jag blev så frusterad på medias brist på intresse så jag skrev ett långt brev till chefredaktörerna för flera tidningar. Det hjälpte faktiskt, fick svar från några och kort därefter blev rapporteringen bättre. Men visst är det sorgligt att en så stor katastrof får så himla lite utrymme?
Med vänliga hälsningar
Chess
Pakistan är ingen terrorist land.
Det räcker inte att tycka synd om dom.. Vrf inte skicka massor av pengar? Man hjälper dom
#4 Det har jag inte sagt heller att jag anser, absolut inte.
Men det är en vanlig fördom om flera länder i det området och varför ska vi då skänka pengar? Varför ska gamle herr svensson ge pengar till ett land som han tror inte går till annat än kärnvapen? JAG resonerar alltså inte så men MÅNGA gör det och därför är intresset för att hjälpa pakistanierna lågt tyvärr. Och bristen på uppmärksamhet i media gör det inte bättre heller.
Med vänliga hälsningar
Chess
#5 skänk bara? Elr låt alla pakistanier komma till Sverige haha bästa xD :D
#6 Ytterst få ger bara bort pengar utan att liksom ha koll på varför och vart de egentligen skänker. Och där kommer okunskapen och fördomarna in igen.
Med vänliga hälsningar
Chess
#7 pengarna går till mat..?

#8 Vissa hjälporganisationer behåller en hel del pengar själv. Att ta hit alla till Sverige hade varit en väldigt dålig sak att göra med tanke på bostads/jobbbrist.