Rädd
De senaste tio åren har jag levt med en rädsla för att min bror ska dö. Varje dag har jag gått runt med en klump i magen, varje dag har jag väntat på samtalet som ska rasera mig värld.
I tio år har jag sörjt och förberett mig för att förlora honom. Jag har gråtit många tårar, speciellt när man träffat honom (vilket tyvärr inte händer ofta…) och han är i ett förjävligt skick. Kommer ihåg perioder där han varit så mager och svag. En skugga av sitt riktiga jag. Den stora, starka brodern.
Det gör så ont att tänka på honom. Att veta att han är så långt bort och att man kanske aldrig mer får träffa honom…
Varje gång man hör på nyheterna eller läser tidning att någon i hans ålder dött i överdos eller blivit skjuten eller något. Dör jag lite på insidan i rädsla av att det är han.
Jag vågar inte ens titta på nyheterna längre, vågar inte läsa tidningen. För jag är så rädd att det ska vara han som är knarkets eller kriminalitetens nästa offer…
Jag förstår dig och hur jobbigt du har det!
Det första jag tycker du ska göra är att besöka honom, och förklara för honom hur mycket du älskar honom. Säg exakt hur du känner, berätta om rädslan och precis allt du känner att du måste ha sagt. Du kan inte tvinga honom till någonting, men det han behöver är stöd, och du behöver prata av dig.
Skulle också rekomendera dig att gå till psykolog.
Förstår att du är rädd, men försök att ändra din inre bild av honom till en positiv bild.
Din oro hjälper inte dig eller honom… Jag hoppas att din bror blir fri från drogerna! kram