Hjälp med att bearbeta sin sorg
Skulle behöva lite tips på hur och var man kan få hjälp med att bearbeta sin sorg….
I höstas testade jag att prata med en psykolog och det kändes absolut ingenting för mig… Piller vägrar jag.
Min sorg är kanske något annorlunda än vad många ut av er varit med om… jag har inte förlorat något egentligen… möjligtvis min naiva tro att alla barn föds i rätt vecka och utan några som komplikationer… självklart vet jag att det inte är så, men aldrig trodde jag att något sånt skulle hända mig…
Min son är idag 20 månader gammal och har egentligen inga som helst skador på grund av att han föddes redan i vecka 33. Men sorgen och smärtan som det orsakade är svår att bli av med.
Men vart vänder man sig om man vill ha hjälp med sin sorg?
Kyrkan! Tex Södermalmskyrkan har personer du kan tala med. :)
Silana jag tänker inte säga att jag vet hur det är i din situation för det vet jag inte. Det jag säger kommer mest vara generellt då sorg (oavsett varför man sörjer) skiljer sig från person till person, men man pratar om "vanlig/normal" så det finns ett sorts medelvärde eller vad jag ska kalla det.
En sorgeprocess oavsett varför man sörjer är rätt lika och normalt så brukar man gått igenom den på ett år så jag undrar om det är sorgearbete du fortfarande går igenom.
Det finns ju något som heter förlossningsdepression och som jag förstått det är det rätt vanligt. Vet inte alls vad det innebär och jag kan tänka mig att även det skiljer från person till person. Så kanske ta upp det med en läkare eller barnmorska och höra om du kan ha det.
Även be att få dina hormonnivåer kollade för dom kanske inte kommit tillbaka till sin normala nivå. Så fast du inte vill ta piller så kanske det är just det du behöver.
Sen kanske kika in på barn här på iFokus. Kanske finns flera än du som har haft liknande eller så kanske även ställa fråga därinne för dom kanske kan ge dig bättre svar då detta har kommit efter att du fått barn.
Annars just när det gäller att prata med någon så tänkte även jag på kyrkan för dom flesta har rådgivningspersoner, men jag kan tänka mig att dom kanske är liknande som att prata med psykolog, men det kan naturligtvis skilja sig beroende på vem man pratar med i kyrkan.
hej